Hänt sen sist..

Påsken i Budapest

2013-04-03

På skärtorsdagen åkte Håkan och jag till Budapest tidigt, vi fick mellan landa i Munchen.  Vid halv två tiden var vi framme i Budapest, vi hade transfer till hotell Astoria, det ligger på pest sidan. efter att ha checkat in på hotellet gav vi oss ut på vandring.

Utanför national museum

Vi bestämde oss för att gå på Nationalmuseum, det fanns även en konstutställning där med Ungersk konst från 1800 talet. Otroligt vackra målningar, det var nästan 3D känsla.

Buda sidan syn

Denna bilden är tagen ifrån ett berg på Budapest Zoo längst bak ser man Buda sidan som är kuperad till skillnad ifrån pest sidan som är platt.

Flamingos

Min favorit fågel i många exemplar. Tycker dessa är otroligt vackra, här var det kanske lite många på en tråkig och liten yta.

Get

Dessa stackare såg ut att ha det smutsigt och det luktade inte särskilt gott heller :(

Surikat

Tigrar

Röd panda

Elefant

Men det alla flesta såg ut att ha det bra, det fanns även ortoliga saker att titta på inomhus. Det jag tyckte var tråkigt var att inget var textat på engelska nästan så det var svårt att veta ibland exakt vad det var man såg.

Vi gjorde ett besök på Terror house också, där var det textat på engelska.

Vi var även på ett Spa på lördagen, det var otroligt skönt i den poolen som det var 38 grader varmt i. Där hade jag kunnat sitta hur länge som helst. :)

På vägen därifrån besökte vi inte bara Zoo utan även Hjältarnas torg som är en stolthet för Ungrarna.

Hjältarnas torg

Hjälranas torg ifrån en sida. Här står kungarna i ordning om jag förstod rätt. En otroligt vacker plats.

På kvällen åkte vi en flod kryssning på Donau med 4 rätters middag. Min älskling fyller ju faktiskt 50 år idag så lite lyx måste vi unna oss :)

Håkan på Donau

En fin båt med otroligt god mat. Tyvärr regnade det väldigt mycket på kvällen, men vi tog något kort som det gick att se någorlunda på.

Bro

Det var vackert i alla fall och man såg att Buda var på berg.

Vi hade en otroligt skön resa även om vädret inte var bra och det egentligen borde varit 15 grader varmt där inte runt nollan som det var nu.

Jag åker gärna dit igen och utforskar det jag inte hann med :)

Antal kommentarer: 1

2013-04-04 11:22:33 - Ingrid i Brunnsvik

Grattis i efterhand Håkan. Trevligt med så fina reseskildringar. Utforska gärna mera!
Nu verkar våren vara på väg, så snart kanske vi kan stråla samman någonstans igen.
Kramis från Famie Tindra Ingrid o Ronja
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)